Witaminy – C

witaminy - C

Witaminy – C, czyli kwas askorbinowy, to związek organiczny będący jedną z głównych substancji dla zdrowia człowieka. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tkanki kostnej, wzmacnia układ odpornościowy, działa silnie antyoksydacyjnie, przyspiesza proces usuwania metali ciężkich z organizmu. Zmniejsza ryzyko zawału serca, uczestniczy w syntezie kolagenu, a także jako szereg hormonów pomaga przy przeziębieniu. Najlepiej wchłaniana jest witamina C pochodzenia naturalnego. Dlaczego? Powoduje rozrzedzenie krewi przez co przeciwdziała tworzeniu się skrzepów krwi, chroniąc przed zawałem serca. Dzięki temu działaniu kwas askorbinowy zmniejsza obciążenie serca, poprawia stan żylaków i krzepliwości krwi. Jeśli ktoś pali, powinien zadbać o uzupełnienie witaminy C, ponieważ podczas palenia 1 papierosa traci się około 25 mg witaminy.

Jak rozpoznać niedobór witaminy C?

Wśród wczesnych objawów niedoboru witaminy C można wyróżnić:

  • Krwawienie z dziąseł.
  • Długą regenerację skóry.
  • Wypadanie i spowolnienie wzrostu włosów.
  • Częste bóle stawów i przeziębienia.

Senność i zmęczenie w ciągu dnia

Częste krwawienia z nosa.

Dodatkowo brak kwasu askorbinowego wpływa na skórę: staje się ona matowa, sucha, szybciej tworzą się na niej zmarszczki, a paznokcie zaczynają się złuszczać i łamać. Jaką postać suplementu diety najlepiej przyjmować? Witamina C pochodzenia naturalnego w proszku to doskonałe rozwiązanie. Wysokiej jakości, skuteczny i łatwy do spożycia, proszek jest świetną alternatywą dla tabletek, szybko rozpuszcza się w wodzie i szybko działa na organizm.

Dlaczego warto uzupełniać poziom kwasu askorbinowego w organizmie? Witamina C pochodzenia naturalnego pomaga nam w utrzymaniu dobrego samopoczucia psychicznego i fizycznego, wspierając organizm w wielu procesach. Można ją znaleźć w świeżych owocach i warzywach, takich jak papryka, owoce cytrusowe, pomidory, jagody, ziemniaki i zielone warzywa liściaste. Witaminę C należy spożywać codziennie, ponieważ jest rozpuszczalna w wodzie, a jej nadmiar zostanie usunięty z organizmu, a nie zostanie zmagazynowany.

Jakie pokarmy zawierają witaminę C?

Pokarmy bogate w witaminę C (na 100 gramów):

  • Acerola – 1000 mg.
  • Aronia – 700 mg.
  • Dzika róża – 650 mg.
  • Rokitnik zwyczajny – 200 mg.
  • Papryka słodka – 200 mg.
  • Czarna porzeczka – 200 mg.
  • Kiwi – 180 mg.
  • Pietruszka – 150 mg.
  • Brukselka – 100 mg.
  • Koperek – 100 mg.
  • Kalafior – 70 mg.
  • Pomarańcza – 50 mg.
  • Cytryna – 53 mg.

Witamina C naturalnego pochodzenia na przeziębienie

witaminy - CPrzyjmowanie wystarczającej ilości witaminy C jest niezbędne do zapobiegania i leczenia chorób układu oddechowego. Poprawia ona odporność, zapobiega obumieraniu odpornych na infekcje komórek, a także wspomaga ich podział, pomaga leukocytom i fagocytom szybciej radzić sobie z wirusami i bakteriami. Jeśli w organizmie jest wystarczająca ilość kwasu askorbinowego, zmniejsza to częstotliwość rozwoju przeziębienia, co jest szczególnie ważne poza sezonem, kiedy ludzie częściej zapadają na przeziębienia.

Witamina C nie ochroni organizmu przed zakażeniem koronawirusem, ale może zmniejszyć towarzyszący stan zapalny, zneutralizować infekcję, skrócić czas choroby i uchronić przed rozwojem powikłań. Dostępna jest witamina C pochodzenia naturalnego pozyskiwana  z owoców aceroli i skutecznie stymuluje organizm do produkcji przeciwciał i chroni organizm przed wolnymi rodnikami. Przyjmowanie suplementu diety w proszku jest właściwym rozwiązaniem, ponieważ pozwala szybko wzmocnić organizm i podnieść jego odporność. Ponadto witamina C pozyskana z ekstraktu aceroli posiada właściwości przeciwzapalne, przeciwnowotworowe oraz przeciwalergiczne.

Korzyści z witaminy C naturalnego pochodzenia

Witamina C pochodzenia naturalnego normalizuje pracę układu nerwowego i sercowo-naczyniowego, zmniejsza ilość substancji toksycznych, które powstają w żołądku. Odpowiednia podaż kwasu askorbinowego w organizmie chroni go przed chorobami wirusowymi, normalizuje proces wytwarzania komórek krwi, sprzyja lepszemu przyswajaniu żelaza, reguluje przemianę materii. Witamina C kontroluje poziom cholesterolu we krwi.

Najlepsze suplementy witaminy C pochodzenia naturalnego

Wybierając suplement diety, należy zwrócić uwagę na jego skład, ponieważ witamina C może występować w kilku postaciach. Należy pamiętać, że spożywając witaminę C w połączeniu z innymi pierwiastkami śladowymi, organizm nasyca się dodatkowymi składnikami odżywczymi. Jednak, aby znaleźć naprawdę skuteczny suplement, należy wziąć pod uwagę ilość zawartej w nim witaminy C.

Dla przykładu witamina C naturalnego pochodzenia w proszku

Z dziką różą (1g) zawiera – 700 mg – 875%.

Z aronii – (1g) zawiera – 900 mg – 1125%.

Witamina C naturalnego pochodzenia w pastylkach do ssania:

  • 1 pastylka – 500 mg – 625%.

Bez względu na to, jak dobre właściwości mają owoce, nie wolno nam zapominać o zbilansowanej diecie, spożywając w odpowiednich ilościach także białka, tłuszcze, węglowodany i wodę. Biorąc pod uwagę fakt, że w okresie zimowym ze względu na zbilansowaną dietę nie jest możliwe przyjmowanie wszystkich witamin, których organizmowi brakuje, zaleca się stosowanie witaminy C naturalnego pochodzenia.