Gdy spojrzymy na świeże raporty poświęcone handlowi elektronicznemu, to zauważymy, że w roku 2020 wzrosła liczba konsumentów korzystająca z usług sklepów internetowych. Wielu handlowców postanowiło też poszerzyć swoją działalność o możliwości sprzedaży w sieci. W biznesie nie ma sentymentów i redukuje się wydatki jak dalece to możliwe. Czy zastanawialiście się, czy otworzenie swojego internetowego punktu sprzedaży wiąże się z jakimiś kosztami? Jak założyć sklep internetowy za darmo? Z jakich możliwości skorzystać, by ograniczyć koszt wdrażania pewnych rozwiązań? Zostając tu przez chwilkę, a poznasz metody zakładania sklepu online.
Platformy sklepowe, które musisz rozważyć
Istnieją dwie kategorie platform, których wybór powinniście rozważyć, nim przejdziecie do otworzenie swojego sieciowego punktu sprzedaży. Są nimi platformy typu Open Source oraz SaaS. W przypadku tego pierwszego rozwiązania instalacja jest całkowicie darmowa. Nie wymaga ona od nas żadnych nakładów finansowych. Korzystając z tej drugiej opcji, musimy uiścić określonej wielkości abonament uzależniony od funkcji, które planujemy wdrożyć. Czym różnią się platformy typu Open Source od platform abonamentowych? Czy można otworzyć sklep internetowy, nie ponosząc żadnych kosztów? Poniżej wykażemy podstawowe różnice między obiema kategoriami platform.
Darmowe, ale czy na pewno?
Przyjrzyjmy się w tym momencie platformom typu Open Source. Czy prawdą jest, że są darmowe? Nie do końca. Sama instalacja oprogramowania jest darmowa i początkowo może nas to zmylić, jeśli przypadkowo nie mamy żadnej wiedzy na temat tego typu rozwiązań. Zyskujemy dostęp do szkieletu kodu źródłowego. Dostęp do niego ma niestety każdy i nasza w tym głowa, by samodzielnie go zmodyfikować. Operowanie na platformie typu Open Source wymaga od nas pewnej wiedzy programistycznej. Bez niej szybko się pogubimy i albo zrezygnujemy z dalszych wysiłków, albo zlecimy pracę nad wdrożeniem pewnych rozwiązań technicznych specjalistom. W tym drugim przypadku wiązać się to będzie z ponoszeniem dodatkowych kosztów. Niestety i tak je, poniesiemy, bo wykupienie hostingu jest obligatoryjne, jeśli nasz przyszły sklep ma mieć ręce i nogi. Plusem jest całkowita dowolność rozwiązań, które i tu trzeba to podkreślić, wdrażamy samodzielnie. Na własną rękę musimy wyszukać i zainstalować rozmaite wtyczki i moduły. Minusem platform typu Open Source jest natomiast kompletny brak wsparcia. Jeśli zaliczymy jakąś awarię lub napotkamy jakiekolwiek inne przeszkody, musimy uporać się z nimi samodzielnie. To dobre rozwiązanie dla osób lubiących dłubać przy kodach źródłowych i wręcz kochają programowanie. Przyszłym przedsiębiorcom, którzy nie znają się na programowaniu i nie dysponują czasem, poleca się platformy typu SaaS. Przejdźmy do ich opisu.
Blaski i cienie platform abonamentowych
Jeśli nie jesteśmy specami od IT i brak możliwości samodzielnego kreowania strony internetowej sklepu nie jest dla nas problemem, to platformy typu SaaS są w sam raz dla nas. Dzięki ich wykorzystaniu możliwe jest stworzenie funkcjonalnego sklepu internetowego praktycznie od zaraz. Niestety ich wykorzystanie wiąże się z kosztami. Rozważając je, musimy wziąć pod uwagę comiesięcznie uiszczany abonament. Możemy również opłacić go z góry na rok do przodu. Decydując się na tworzenie swojej witryny sklepowej w Internecie na bazie SaaS, zyskujemy gotowy szablon z możliwością wykupienia rozmaitych funkcjonalności. Nie musimy ani ich zlecać wykwalifikowanym programistom, ani kodować ich od zera. Mało tego, zyskujemy szereg możliwości, które z naszego punktu widzenia są niezwykle istotne. Mowa tu o integralności z hurtowniami, systemami płatniczymi i firmami kurierskimi. W praktyce nie musimy samodzielnie wykupywać towaru i magazynować go na własną rękę. Tym zajmują się określone firmy i hurtownie. Zamawiane przez naszych klientów towary dostarczane są bezpośrednio ze wspomnianych hurtowni. Platformy typu SaaS dają nam do ręki kolejną funkcjonalność w postaci prowadzenia kampanii marketingowych. Kto zajmował się wcześniej handlem, ten zdaje sobie sprawę ze znaczenia skutecznej reklamy. Oprogramowanie, o którym tu wspominamy, jest stale modyfikowane, w zgodzie z panującymi w danym momencie trendami na rynku e-commerce. Co więcej, mamy stuprocentową pewność, że uzyskamy wsparcie techniczne w razie wystąpienia jakichś kłopotów ze stroną sklepu. Cieniem platform abonamentowych jest natomiast brak dowolności w przypadku kodu źródłowego. W odróżnieniu od platform typu Open Source nie mamy dostępu do niego i nie możemy go swobodnie modyfikować w ramach naszych potrzeb. Na minus oprogramowania SaaS jest przymus uiszczania regularnych opłat za rozmaite funkcjonalności, które wdrażamy i za korzystanie z niego.
Obalamy mity
Jeśli przypadkiem traficie na informacje w sieci o kompletnie darmowym oprogramowaniu, dzięki któremu otworzycie swój sklep internetowy, nie dajcie się nabrać. Darmowa jest instalacja takiego oprogramowania, a i to tylko w przypadku, gdy mówimy o platformach Open Source. Brak odpowiednich umiejętności programistycznych i cierpliwości może nas narazić na naprawdę grube koszty. Mówimy tu o sumie przekraczających kilka tysięcy złotych, jeśli zdecydujemy się na pomoc zawodowego programisty. W przypadku oprogramowania typu SaaS na dzień dobry opłacamy abonament, dzięki któremu zyskujemy dostęp do funkcjonalnych wtyczek i narzędzi. Prowadzenie firmy, także w Internecie wiąże się ze stałymi kosztami. Ich wysokość zależy od naszego podejścia do tematu i naszych umiejętności technicznych.